Tiedemannkryssaren |
Storlek: 9,6 x 2,65 |
|
|
1956 beställde Överingenjör Kurt F.
Trägårdh, Bromma, en ritning av Stig Tiedemann, för
båten Gittan VII. Trägårdh hade varit ledamot av både
KMK och Svenska båtunionen samt författare av
Handbok i båtvård, år 1955, Norstedts förlag. Han
beställde samma år, 1956, för projektet Gittan VII också en ritning av Jac
Iversen (finns på Digitalt museum) på en något kortare båt (9,0 m). Jämför
man de båda ritningarna är hans idé om disposition av
ruffen tydlig och kompatibel mellan de båda ritningarna. Trägårdh valde Stig Tiedemanns
ritning (vi har Tiedemanns originalritningar). 1971
köptes Gittan VII av Lars-Erik Grusell,
Ekerö, som 1977 bytte motor till en Ford-diesel, 6,2 l, 128 hk. 1980 köpte
Lars Eriksson, Täby, båten, och döpte om henne
till Nagita. Han installerade bl.a. vattenburen dieselvärmare, kylskåp och underhöll båten
mycket väl under 43 år. Mycket på båten är original. Vi köpte henne 2023 och döpte om henne till
Shirley Marie. Vi är tacksamma för möjligheten att äga och
förvalta denna vackra Tiedemannkryssare. Min fru Paulina växte upp med en snarlik Tiedemannkryssare med namnet Stenskär,
som min svärfar, Bo- Gunnar Lundén, ägde 1976-1984,
och vi har båda varit aktiva inom byggnadsvård. |
|
|
|
|
|