Tiedemannkryssaren |
|
|
Amourette är
byggd 1952. Hon är en kravellbyggd motorkryssare med bordläggning i mahogny
på ek och järnspant. Var tredje spant är galvaniserat järn. Däcket är i
teak, rufftaken i furu. Förruffen är utrustad med med
2 kojer, pentry på båda sidor om nedgångstrappan, spis på babord sida och
rostfri diskbänk på styrbord. Förpik /stuv med lucka upp till fördäck.
Akterruffen har 2 kojer och utgångsdörr till aktersittbrunn. Motorn är
centralt placerad under förarplatsens durk. Längd 9,70 m, bredd
2,60 m. Motor, 6-cyl Volvo Penta MD29 90 hk Mekaniskt backslag Volvo Penta typ RB. Bränsletankar 2st
totalt ca 200 l Vattentank på 100 l.
Toppfarten är ca 14knop, marschfart 10-12 knop. Bränsleförbrukning ca 1
liter/ distansminut. |
|
1953-1957 Dir. Per
Olof Lalin, Nacka. Första ägare och den
som lät bygga Amourette. Han var på den tiden chef
för Valvoline i Sverige. 980311 kom
jag i kontakt med Per Olof Lalin som kunde ge
mig information jag saknat. Han döpte Amourette med
det namn som hon har än idag. Per Olof Lalin
lät bygga Amourette på Karlsro
varv, som vid denna tid ägdes av en familj Mattsson. Kostnaden för att bygga Amourette exklusive motor och andra installationer var
1952 15.000:-. Han berättade också att han varit klasskamrat med Stig Tiedemann, som vid den här tiden, vid sidan om sitt
ordinarie arbete ritade båtar. Stig Tiedemann var den som just då ritade de vackraste och
modernaste motorbåtarna.Per Olof Lalin berättade att det var två systerbåtar som byggdes
samtidigt, den andra var "Smaragd". Det som skiljde dem åt,
var att Amourette blev utrustad med en 6-cylindrig
volvomotor och att Smaragd blev utrustad med en V8-motor. Denna
"Smaragd" blev senare också såld till Örnsköldsvik, och ägdes en
tid av Målaremästare Oskar Strandberg, som senare
sålde henne tillbaka till Stockholm. Köpare var någon på Skanska
(Skånska Cementgjuteriet). Per Olof Lalin
berättade också att det byggdes ytterligare en tredje båt på denna ritning
(med aktersittbrunn),
Han blev andre, och
köpte Amourette av Per Olof Lalin
ca 1957. Tillsammans med sonen Ulf och Bertil Persson, Örnsköldsvik, körde de
hem Amourette till Örnsköldsvik. Amourette var då utrustad med en 6-cylindrig Volvo Penta
ED6:a, som kördes på bensin/fotogen. C:a 1970 monterades en VP MD29'a
dieselmotor. Den havererade på premiärturen då en vevstake slog hål på
motorblocket. En ytterligare VP MD29 (3:e motorn) installerades
därför. Uno Ekberg använde Amourette flitigt
under 15 år. Bland annat flera resor Örnsköldsvik-Wasa,till
Iggesund för att övervaka jobb som hans företag gjorde där och till SM för
Neptunkryssare i Gävle när Olle Rydman från ÖSS (Örnsköldsviks
Segelsällskap) blev Svensk mästare. Hemmahamn var Ekbergs sommarställe i Bodum utanför Örnsköldsvik.
Tredje ägare var Kjell
Olsson, Olsson & Hörnfeldt AB Örnsköldsvik. Han har bl.a. skrivit Amourettes loggbok om premiärturen med sin nya båt 1970
som var en färd Örnsköldsvik-Holmsund-Obbola.
Fjärde ägare var Staffan
Qvist, BIM AB Örnsköldsvik. Han hade Amourette
liggande i Örnsköldsviks småbåtshamn. Under den tid han var ägare, var han
mycket hårt engagerad i sitt byggföretag. Det innebar att han inte hade så
mycket tid att var ute på sjön.En säsong fick hon ligga
kvar på land. Vissa underhålls och renoveringsarbeten gjordes istället detta
år. Eftersom han hade barn, lät han montera pulpit och mantåg samt ävertar i aktern för en jolle.
Femte ägare var
Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik. Sten hade Amourette
ofta liggande vid boj utanför sin sommarbostad på Nötbolandet utanför
Örnsköldsvik.. Han har berättat många
fina minnen från tiden med Amourette, men berättade
även om en lvarlig incident då ett av hans barn
ramlade över bord under färd. Det hela slutade tursamt Amourette
skadades vintern 88-89 av ett snöras på täckställningen. Skadorna blev ganska
omfattande, bl.a. krossades förarplatsens alla vindrutor och vindruteramar.
Det slogs även upp
Hösten 1991 pratade
jag med Sten Grundberg i ett annat ärende, jag passade på att fråga var hans
fina gamla motorkryssare hade tagit vägen. Jag hade sett . 2021 Nu är det 30-års jubileum som ägare till Amourette 😊 |