Tiedemannkryssaren
Amourette

 

 

                   

Amourette är byggd 1952. Hon är en kravellbyggd motorkryssare med bordläggning i mahogny på ek och järnspant. Var tredje spant är galvaniserat järn. Däcket är i teak, rufftaken i furu. Förruffen är utrustad med med 2 kojer, pentry på båda sidor om nedgångstrappan, spis på babord sida och rostfri diskbänk på styrbord.  Förpik /stuv med lucka upp till fördäck. Akterruffen har 2 kojer och utgångsdörr till aktersittbrunn. Motorn är centralt placerad  under förarplatsens durk.

Längd 9,70 m, bredd 2,60 m. Motor, 6-cyl Volvo Penta MD29 90 hk Mekaniskt backslag Volvo Penta typ RB. Bränsletankar 2st totalt ca 200 l

Vattentank på 100 l. Toppfarten är ca 14knop, marschfart 10-12 knop. Bränsleförbrukning ca 1 liter/ distansminut.

 

1953-1957 Dir. Per Olof Lalin, Nacka. 

Första ägare och den som lät bygga Amourette. Han var på den tiden chef för Valvoline i Sverige. 980311 kom jag  i kontakt med Per Olof Lalin som kunde ge mig information jag saknat. Han döpte Amourette med det namn som hon har än idag. Per Olof Lalin lät bygga AmouretteKarlsro varv, som vid denna tid ägdes av en familj Mattsson. Kostnaden för att bygga Amourette exklusive motor och andra installationer var 1952 15.000:-. Han berättade också att han varit klasskamrat med Stig Tiedemann, som vid den här tiden, vid sidan om sitt ordinarie arbete ritade båtar. 

Stig Tiedemann var den som just då ritade de vackraste och modernaste motorbåtarna.Per Olof Lalin berättade att det var två systerbåtar som byggdes samtidigt, den andra var "Smaragd". Det som skiljde dem åt, var att Amourette blev utrustad med en 6-cylindrig volvomotor och att Smaragd blev utrustad med en V8-motor. Denna "Smaragd" blev senare också såld till Örnsköldsvik, och ägdes en tid av Målaremästare Oskar Strandberg, som senare sålde henne tillbaka till Stockholm. Köpare var någon på Skanska (Skånska Cementgjuteriet). Per Olof Lalin berättade också att det byggdes ytterligare en tredje båt på denna ritning (med aktersittbrunn),


1957-1970 Dir. Uno Ekberg, Örnsköldsvik 

Han blev andre, och köpte Amourette av Per Olof Lalin ca 1957. Tillsammans med sonen Ulf och Bertil Persson, Örnsköldsvik, körde de hem Amourette till Örnsköldsvik. Amourette var då utrustad med en 6-cylindrig Volvo Penta ED6:a, som kördes på bensin/fotogen. C:a 1970 monterades en VP MD29'a dieselmotor. Den havererade på premiärturen då en vevstake slog hål på motorblocket. En ytterligare VP MD29 (3:e motorn) installerades därför. Uno Ekberg använde Amourette flitigt under 15 år. Bland annat flera resor Örnsköldsvik-Wasa,till Iggesund för att övervaka jobb som hans företag gjorde där och till SM för Neptunkryssare i Gävle när Olle Rydman från ÖSS (Örnsköldsviks Segelsällskap) blev Svensk mästare. Hemmahamn var Ekbergs sommarställe i Bodum utanför Örnsköldsvik.


1970-1976 Dir. Kjell Olsson 

Tredje ägare var Kjell Olsson, Olsson & Hörnfeldt AB Örnsköldsvik. Han har bl.a. skrivit  Amourettes loggbok om premiärturen med sin nya båt 1970 som var en färd Örnsköldsvik-Holmsund-Obbola.


1976.-1981 Staffan Qvist, Örnsköldsvik

Fjärde ägare var Staffan Qvist, BIM AB Örnsköldsvik. Han hade Amourette liggande i Örnsköldsviks småbåtshamn. Under den tid han var ägare, var han mycket hårt engagerad i sitt byggföretag. Det innebar att han inte hade så mycket tid att var ute på sjön.En säsong fick hon ligga kvar på land. Vissa underhålls och renoveringsarbeten gjordes istället detta år. Eftersom han hade barn, lät han montera pulpit och mantåg samt ävertar i aktern för en jolle.


1981-1991 Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik   

Femte ägare var Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik. Sten hade Amourette ofta liggande vid boj utanför sin sommarbostad på Nötbolandet utanför Örnsköldsvik.. 

Han har berättat många fina minnen från tiden med Amourette, men berättade även om en lvarlig incident då ett av hans barn ramlade över bord under färd. Det hela slutade tursamt
nog lyckligt.  

 

Amourette skadades vintern 88-89 av ett snöras på täckställningen. Skadorna blev ganska omfattande, bl.a. krossades förarplatsens alla vindrutor och vindruteramar. Det slogs även upp
ett hål i nedgångsluckan till akterruffen. Försäkringsfrågan gick ej att lösa, så Amourette stod oreparerad på land 1989-91.


1991 Göran Sandström Örnsköldsvik.

Hösten 1991 pratade jag med Sten Grundberg i ett annat ärende, jag passade på att fråga var hans fina gamla motorkryssare hade tagit vägen. Jag hade sett
Amourette några år tidigare, då hon sjösattes, och blivit lite intresserad. Sten berättade hur det var, att hon stog på land och var skadad, dessutom hade han problem med
vinterförvaringen. Sten frågade om jag var intresserad att köpa henne. Och så blev det..

.

 

 

 

2021 Nu är det 30-års jubileum som ägare till Amourette 😊