Tiedemankryssaren Amourette

Storlek: 9,70 x 2,60  Vikt:   ton
Byggd: Karlsro varv (granne med Rosättra varv) 1952
  

Ägare: Göran Sandström och Lena Lindén
Nygatan 55, 891 34 ÖRNSKÖLDSVIK
 070-635 66 82
 
  

P9210046.JPG (49237 byte) P9210037.JPG (54872 byte)  P9210038.JPG (56552 byte)  P9210041.JPG (58684 byte)  P9210033.JPG (59648 byte)   P9210010.JPG (57876 byte) P9210048.JPG (56545 byte) P9210029.JPG (55220 byte) P9210030.JPG (55928 byte)   P9210042.JPG (60684 byte) P9210007.JPG (58952 byte)  P9210043.JPG (66944 byte)  P9210044.JPG (64109 byte)

        amoulv69.jpg (30964 byte) bilder/amobosse.jpg (66271 bytes)      amolunch.jpg (57735 bytes)      amobrygga.jpg (13369 byte)amovarns.JPG (33526 byte) amobhus.jpg (17827 byte) 

Amourette är byggd 1952. Hon är en kravellbyggd motorkryssare med bordläggning i mahogny på ek och järnspant. Var tredje spant är galvaniserat järn. Däcket är i teak, rufftaken i furu. För ruffen är utrustad med med 2 kojer, pentry på båda sidorom nedgångstrappan, spis på babord sida och rostfri diskbänk på styrbord.  Förpik med lucka upp till fördäck. Akterruffen har 2 kojer och utgångsdörr till aktersittbrunn. Motorn är centralt placerad  under förarplatsens durk.

Längd 9,70 m, bredd 2,60 m. Motor, 6-cyl Volvo Penta MD29 95 hk Mekaniskt backslag Volvo Penta typ RB. Bränsletankar 2st totalt ca 200 l
Vattentank på 100 l. Toppfarten är ca 14knop, marschfart 12 knop. Bränsleförbrukning ca 1 liter/ distansminut.

Historik

1953-1957 Dir. Per Olof Lalin, Nacka. 
Han var första ägare och den som lät bygga Amourette. Han var på den tiden chef för Valvoline i Sverige. 980311 kom jag  i kontakt med Per Olof Lalin som kunde ge mig den information jag saknat. Han döpte Amourette med det namn som hon har än idag. Per Olof Lalin lät bygga Amourette på Rosättra varv, som vid denna tid ägdes av en familj Mattsson. Kostnaden för att bygga Amourette exklusive motor och andra installationer var 1952 15.000:-. Han berättade också att han varit klasskamrat med Stig Tiedemann, som vid den här tiden, vid sidan om sitt ordinarie arbete ritade båtar. 
Stig Tiedemann var den som just då ritade de vackraste och modernaste motorbåtarna.Per Olof Lalin berättade att det var två systerbåtar som byggdes samtidigt, den andra var "Smaragd". Det som skiljde dem åt, var att Amourette blev utrustad med en 6-cylindrig volvomotor och att Smaragd blev utrustad med en V8-motor. Denna "Smaragd" blev senare också såld till Örnsköldsvik, och ägdes en tid av Målaremästare Oskar Strandberg, som senare sålde henne tillbaka till Stockholm. Köpare var  någon på Skanska (Skånska Cementgjuteriet). Per Olof Lalin berättade också att det byggdes ytterligare en tredje båt på denna ritning (med aktersittbrunn),

1957-1970 Dir. Uno Ekberg, Örnsköldsvik 
Han blev andre, och köpte Amourette av Per Olof Lalin ca 1957. Tilllsammans med sonen Ulf och Bertil Persson, Örnsköldsvik, körde de hem Amourette till Örnsköldsvik. Amourette var då utrustad med en 6-cylindrig Volvo Penta ED6:a, som kördes på bensin/fotogen. C:a 1970 monterades en VP MD29'a dieselmotor. Den havererade på premiärturen då en vevstake slog hål på motorblocket. Nuvarande VP MD29 (3:e motorn) installerades därför. Uno Ekberg använde Amourette flitigt under 15 år. Bland annat flera resor Örnsköldsvik-Wasa. Till Iggesund för att övervaka jobb som hans företag gjorde där. Till SM för Neptunkryssare i Gävle när Olle Rydman från ÖSS (Örnsköldsviks Segelsällskap) blev Svensk mästare. Hemmahamn var Ekbergs sommarställe i Bodum utanför Örnsköldsvik.

1970-1976 Dir. Kjell Olsson 
Tredje ägare var Kjell Olsson, Olsson & Hörnfeldt AB Örnsköldsvik. Han har bl.a. skrivit  Amourettes loggbok om premiärturen med sin nya båt 1970 som var en färd Örnsköldsvik-Holmsund-Obbola.

1976.-1981 Staffan Qvist, Örnsköldsvik
Fjärde ägare var Staffan Qvist, BIM AB Örnsköldsvik. Han hade Amourette liggande i Örnsköldsviks småbåtshamn. Under den tid han var ägare, var han mycket hårt engagerad i sitt byggföretag. Det innebar att han inte hade så mycket tid att var ute på sjön.En säsong fick hon ligga kvar på land. Vissa underhålls och renoveringsarbeten gjordes istället detta år. Eftersom han hade barn, lät han montera pulpit och mantåg samt ävertar i aktern för en jolle.

1981-1991 Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik   
Femte ägare var Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik. Sten hade Amourette ofta liggande vid boj utanför sin sommarbostad på Nötbolandet utanför Örnsköldsvik.. 
Han har berättat många fina minnen från tiden med Amourette, men berättade även om en lvarlig incident då ett av hans barn ramlade över bord under färd. Det hela slutade tursamt
nog lyckligt.  
 
Amourette skadades vintern 88-89 av ett snöras på täckställningen. Skadorna blev ganska omfattande, bl.a. krossades förarplatsens alla vindrutor och vindruteramar. Det slogs även upp
ett hål i nedgångsluckan till akterruffen. Försäkringsfrågan gick ej att lösa, så Amourette stod oreparerad på land 1989-91.

1991 Göran Sandström Örnsköldsvik.
Hösten 1991 pratade jag med Sten Grundberg i ett annat ärende, jag passade på att fråga var hans fina gamla motorkryssare hade tagit vägen. Jag hade sett
Amourette några år tidigare, då hon sjösattes, och blivit lite intresserad. Sten berättade hur det var, att hon stog på land och var skadad, dessutom hade han problem med
vinterförvaringen. Sten frågade om jag var intresserad att köpa henne. Och så blev det..

En hel del åtgärder krävdes för att få henne i sjön 1992. Jag startade en renovering som fortfarande pågår. Jag började med att göra nya vindruteramar med de kvarvarande gamla
"spillrorna" som mall. Jag gjorde även om en gammal reparation i botten.
Målsättningen för mig är att ha en båt i "funktionellt orginalskick".