Tiedemannkryssaren

 Marimba  

Storlek: 
8,50 x 2,50    Vikt:   ton
Byggd: Vilenius Varv, Borgå, Finland 1956
Såld till finland 2015
Ägare tom 2015: Gunn o Pertti Koukonen
Bergandsgatan 18, 133 41 Saltsjöbaden
Tel 08-55616388  Mobil 070-3731899 (G), 070-2842518 (P)
pertti.koukonen@telia.com

Lite om Marimbas historik.  

Ang. Lars beskrivning av den nya oväntade kontakten om Sorayas historik är steget inte
långt till Marimbas dito. När vi övertog henne 1969 visste vi bara att det var en Tiedemannbåt
byggd i Finland och att beställaren var dåvarande chefen för AGA Finland. Några år i
Tullingesjön innan hon kom till Saltsjöbaden.
Lite syd om Högböte fick vi plötsligt besök av en familj i jolle från ön bakom oss och det
visade sig vara en av de tidigare ägarna. Hela historiken fram till Tullingesjön blev klar på en
gång och vår gäst ville bli varskodd om det blev aktuellt att sälja Marimba.
Sommaren 2003 hittade den ursprungliga beställarens barn bilder på Marimba på Internet och
en livlig kontakt uppsstod. Vi har fått kopior på originalhandlingar och  loggböcker liksom
bilder från de första åren. Som julklapp kom original överdrag till kuddarna i ruffen.
Under Skärgårdsmässan -07 knackade en besökare på och berättade att han kände igen
båten eftersom den legat i Tullingesjön några år och att han varit bekant med dåvarande ägaren.  BINGO !  Just den saknade biten i historiken. Tyvärr var vi upptagna av något som inte
kunde flyttas så han fick bara ett glas vin och e-postadressen för att kunna sända över
de detaljer han kände till, - men adressen har nog förkommit för inget har hörts av.
Någon som har något tips eller kontakt ?

Pertti 10/11-09  >

Marimba tillhör de ”mindre” dubbelruffade Tiedemannbåtarna med sina 8,5 x 2,5 m i måtten.
Likaså avviker helhetsintrycket något från systerbåtarna vilket sannolikt beror på byggande
varvets traditioner. Själva skulle vi beskriva det som något smäckrare med både eleganta
och proportionerliga linjer. Detta sista omdöme får vi ofta höra från både bekanta och
”främmande” som passerar längs bryggorna. Som vi uppfattat det väcker alla
Tiedemannbåtar uppseende och det är ju ett bra bevis på en lyckad skapelse.

Vi kom att känna Stig Tiedemann en tid efter att Marimba kommit i vår ägo och det visade sig
att han kom ihåg ”just den båten”. Eftersom han bodde nära vår båthamn var det ibland
naturligt att ta en promenad dit och passera bl.a. Marimba.

Vi blev lite överraskade av den uppmärksamhet båten väckte och kom på idén att sända
Stig o Anne-Marie ett julkort där vi talade om våra erfarenheter och tackade för en vacker
skapelse långt innan Tiedemannklubben fanns på tankestadiet.

 Marimba byggdes på Vilenius Båtvarv i Borgå, Finland  1956 på beställning av dåvarande
Finska AGA-chefen Henrik Lavonius. Skrovet är genomgående mahogny på ekspant, 
däcket origon pine, och det skall ha varit en Ford-motor installerad från början.

Ägare 2.  Olof Hjelt, Helsingfors. Han var en ngt äldre person som råkade i sjönöd i den
Åländska skärgården pga motorhaveri och blev räddad och bogserad till Mariehamn av den
finländska sjöräddningen. Där i hamnen satt paret Hjelt helt uppgivna och ville bara bli av
med båten när

Ägare 3. Ulrik Nilsson, Stockholm, kom i kontakt med dem, köpte båten på stående fot
och fraktade över den till Sverige. En ”ny” Chryslermotor på 150 hk installerades
(konv.Valiantmotor).

Ägare 4.. Kjell Andersson, Hägersten,  1967. 

Ägare 5. är fortfarande obekant men båten fanns i Tullingesjön på den tiden.

Ägare 6. Mona o Henry Lundberg,  Saltsjöbaden 1976. Dessa var våra vänner och bekanta
och vi berömde båten från första dagen. Och så blev det så att  Henry och Mona utsåg oss
till nästa ägare för att båten inte skulle gå något ”dåligt öde” till mötes som de uttryckte det.

Detta var 1979 och själva skaffade de sig en lite rymligare LM 27 som var lite mera lättskött.

Sedan –76 har Marimba haft Saltsjöbadens Båtklubb som hemmahamn, glatt sina ägare
och väckt beundran för sina vackra linjer. Skrovet är fortfarande praktiskt taget helt tätt och
det mesta är original. 1989 gav Chryslermotorn upp (inte helt oväntat) en vecka före
semestern och ersattes av en Volvo AQ 131 som ger samma 17 knops fart som tidigare.

Historiken före ägare 5 var helt obekant tills vi tog natthamn vid en liten skyddande klippö
strax syd Möja en småblåsig kväll sommaren –83. Genast var vi under ”bevakning” från en
stuga på den närmaste ön men vi ansåg oss inte störa någon där. På morgonen när vi skulle
ge oss av kom pappa och 2 döttrar över i en liten aktersnurra, presenterade sig och bad om
ursäkt för att de inte kommit över tidigare och förklarat sitt intresse.

Det var Ulrik Nilsson, ägare 3, och av honom fick vi hela den tidigare historiken !  Det blev
ingen avfärd, - det var några goda drinkar mm som gällde i stället och hela förmiddagen
gick i ett nafs !

Ulrik Nilsson sände sedermera en hälsning och ville bli varskodd för den händelse att vi
skulle sälja Marimba men det har inte varit aktuellt.

 Christer Henke och jag var länge aktiva inom tävlingsnavigation, träffades den vägen och
insåg att vi hade liknande ovanliga båtar. På Albanos klubbholme i samband med en tävling
(norr Grinda, nära Lillörarna ) kom idén upp att vi borde undersöka hur många som fanns kvar
och bilda en intresseklubb och så småningom skrev Christer ett upprop i Båtliv. Drygt tio
svar kom direkt och Tiedemannklubben bildades 26/8 –95 i KMK:s lokaler med
Stig Tiedemann som hedersgäst.

Tidningen Vi Båtägare 3/80 hade en allmän översikt om dåvarande begagnatbåtmarknaden
där Tiedemannbåtarna redan då omnämndes som svenska klassiker, antalet som begränsat
och i händerna på entusiaster, - ingen handel sades förekomma !

Grattis den som har den tidningen !

(Pertti Koukonen 2002-01-30 )