Tiedemannkryssaren
Marimba
Storlek: 8,50 x 2,50 Vikt: ton
Byggd: Vilenius Varv,
Borgå, Finland 1956
Såd
till finland 2015
Ägare tom 2015: Gunn o
Pertti Koukonen
Saltsjöbaden
pertti.koukonen@telia.com
Historik:
När vi övertog henne 1969 visste vi bara att det var en Tiedemannbåt
byggd i Finland och att beställaren var dåvarande chefen för AGA Finland.
Några år i
Tullingesjön innan hon kom till Saltsjöbaden.
Lite syd om Högböte fick vi plötsligt besök av en
familj i jolle från ön bakom oss och det
visade sig vara en av de tidigare ägarna. Hela historiken fram till
Tullingesjön blev klar på en
gång och vår gäst ville bli varskodd om det blev aktuellt att sälja Marimba.
Sommaren 2003 hittade den ursprungliga beställarens barn bilder på Marimba på
Internet och
en livlig kontakt uppsstod. Vi har fått kopior på
originalhandlingar och loggböcker liksom
bilder från de första åren. Som julklapp kom original överdrag till kuddarna
i ruffen.
Under Skärgårdsmässan -07 knackade en besökare på och berättade att han kände
igen
båten eftersom den legat i Tullingesjön några år och att han varit bekant med
dåvarande ägaren.
Marimba
tillhör de ”mindre” dubbelruffade Tiedemannbåtarna
med sina 8,5 x 2,5 m i måtten.
Likaså avviker helhetsintrycket något från systerbåtarna vilket sannolikt
beror på byggande
varvets traditioner. Själva skulle vi beskriva det som något smäckrare med
både eleganta
och proportionerliga linjer. Detta sista omdöme får vi ofta höra från både
bekanta och
”främmande” som passerar längs bryggorna. Som vi uppfattat det väcker alla
Tiedemannbåtar uppseende och det är ju ett bra
bevis på en lyckad skapelse.
Vi
kom att känna Stig Tiedemann en tid efter att
Marimba kommit i vår ägo och det visade sig
att han kom ihåg ”just den båten”. Eftersom han bodde nära vår båthamn var
det ibland
naturligt att ta en promenad dit och passera bl.a. Marimba.
Vi
blev lite överraskade av den uppmärksamhet båten väckte och kom på idén att
sända
Stig o Anne-Marie ett julkort där vi talade om våra erfarenheter och tackade
för en vacker
skapelse långt innan Tiedemannklubben fanns på
tankestadiet.
Ägare
1: Marimba byggdes på Vilenius Båtvarv i Borgå,
Finland 1956
på beställning av dåvarande
Finska AGA-chefen Henrik Lavonius. Skrovet är
genomgående mahogny på ekspant,
däcket origon pine, och det skall ha varit en
Ford-motor installerad från början.
Ägare
2. Olof Hjelt, Helsingfors. Han var en ngt
äldre person som råkade i sjönöd i den
Åländska skärgården pga motorhaveri och blev räddad
och bogserad till Mariehamn av den
finländska sjöräddningen. Där i hamnen satt paret Hjelt helt uppgivna och
ville bara bli av
med båten när
Ägare
3.
Ulrik Nilsson, Stockholm, kom i kontakt med dem, köpte båten på stående fot
och fraktade över den till Sverige. En ”ny” Chryslermotor på 150 hk
installerades
(konv.Valiantmotor).
Ägare
4.. Kjell Andersson, Hägersten, 1967.
Ägare
5. är fortfarande obekant men båten fanns i Tullingesjön på den tiden.
Ägare
6.
Mona o Henry Lundberg,
Saltsjöbaden 1976. Dessa var våra vänner och bekanta
och vi berömde båten från första dagen. Och så blev det så att Henry och Mona utsåg oss
till nästa ägare för att båten inte skulle gå något ”dåligt öde” till mötes
som de uttryckte det.
Detta
var 1979 och själva skaffade de sig en lite rymligare LM 27 som var lite mera
lättskött.
Sedan
–76 har Marimba haft Saltsjöbadens Båtklubb som hemmahamn, glatt sina ägare
och väckt beundran för sina vackra linjer. Skrovet är fortfarande praktiskt
taget helt tätt och
det mesta är original. 1989 gav Chryslermotorn upp (inte helt oväntat) en vecka
före
semestern och ersattes av en Volvo AQ 131 som ger samma 17 knops fart som
tidigare.
Historiken
före ägare 5 var helt obekant tills vi tog natthamn vid en liten skyddande
klippö
strax syd Möja en småblåsig kväll sommaren –83. Genast var vi under ”bevakning”
från en
stuga på den närmaste ön men vi ansåg oss inte störa någon där. På morgonen
när vi skulle
ge oss av kom pappa och 2 döttrar över i en liten aktersnurra, presenterade
sig och bad om
ursäkt för att de inte kommit över tidigare och förklarat sitt intresse.
Det
var Ulrik Nilsson, ägare 3, och av honom fick vi hela den tidigare historiken ! Det
blev
ingen avfärd, - det var några goda drinkar mm som gällde i stället och hela
förmiddagen
gick i ett nafs !
Christer Henke och jag var
länge aktiva inom tävlingsnavigation, träffades den vägen och
insåg att vi hade liknande ovanliga båtar. På Albanos
klubbholme i samband med en tävling
(norr Grinda, nära Lillörarna )
kom idén upp att vi borde undersöka hur många som fanns kvar
och bilda en intresseklubb och så småningom skrev Christer ett upprop i
Båtliv. Drygt tio
svar kom direkt och Tiedemannklubben bildades 26/8 –95 i KMK:s lokaler med
Stig Tiedemann som hedersgäst.
Tidningen
Vi Båtägare 3/80 hade en allmän översikt om dåvarande begagnatbåtmarknaden
där Tiedemannbåtarna redan då omnämndes som svenska
klassiker, antalet som begränsat
och i händerna på entusiaster, - ingen handel sades förekomma
!
(Pertti Koukonen
2002-01-30 )
|