Amourette

Längd 9,70 m, bredd 2,60 m. Rosättra Varv 1953
Motor, 6-cyl Volvo Penta MD29 95 hk
Mekaniskt backslag Volvo Penta typ RB.
Bränsletankar 2st totalt ca 200 l
Vattentank på 100 l.
Toppfarten är ca 14 knop, lämplig marschfart 10-12 knop
Bränsleförbrukning ca 1 liter/ distansminut.

Ägare sedan 1991: Göran Sandström & Lena Lindén,  Örnsköldsvik

DSC_1029 DSC_0563

amobosse

 

Info

Kravellbyggd med bordläggning i mahogny på ek och järnspant.
Var tredje spant är galvaniserat järn. Däcket är i teak, rufftaken i furu. För ruffen är utrustad med med 2 kojer, pentry på båda sidor om nedgångstrappan, spis på babord sida och rostfri diskbänk på styrbord. Förpik med lucka upp till fördäck. Akterruffen har 2 kojer och utgångsdörr till aktersittbrunn. Motorn är centralt placerad under förarplatsens durk.

Historik

1953-1957 Dir. Per Olof Lalin, Nacka.
Han va första ägare och den som lät bygga Amourette. Han var på den tiden chef för
Valvoline i Sverige. 980311 kom jag i kontakt med Per Olof Lalin som kunde ge mig
den information jag saknat. Han döpte Amourette med det namn som hon har än idag.
Per Olof Lalin lät bygga Amourette på Rosättra varv, som vid denna tid ägdes av
en familj Mattsson. Kostnaden för att bygga Amourette exklusive motor och andra
installationer var 1952 15.000:-. Han berättade också att han varit klasskamrat med
Stig Tiedemann, som vid den här tiden, vid sidan om sitt ordinarie arbete ritade båtar.
Stig Tiedemann var den som just då ritade de vackraste och modernaste motorbåtarna.
Per Olof Lalin berättade att det var två systerbåtar som byggdes samtidigt, den
andra var ”Smaragd”. Det som skiljde dem åt, var att Amourette blev utrustad
med en 6-cylindrig volvomotor och att Smaragd blev utrustad med en V8-motor.
Denna ”Smaragd” blev senare också såld till Örnsköldsvik, och ägdes en tid av
Målaremästare Oskar Strandberg, som senare sålde henne tillbaka till Stockholm.
Köpare var någon på Skanska (Skånska Cementgjuteriet).
Per Olof Lalin berättade också att det byggdes ytterligare en tredje båt på denna
ritning (med aktersittbrunn), tips mottages gärna.

1957-1970 Dir. Uno Ekberg, Örnsköldsvik
Uno Ekberg köpte Amourette av Per Olof Lalin ca 1957. Tilllsammans med
sonen Ulf och Bertil Persson, Örnsköldsvik, körde de hem Amourette till Örnsköldsvik.
Amourette var då utrustad med en 6-cylindrig Volvo Penta ED6:a, som kördes på
bensin/fotogen. C:a 1970 monterades en VP MD29’a dieselmotor. Den havererade
på premiärturen då en vevstake slog hål på motorblocket. En ny VP MD29 (3:e motorn) installerades därför. Uno Ekberg använde Amourette flitigt under ca 15 år. Bland annat flera resor Örnsköldsvik-Wasa. Till Iggesund för att övervaka jobb som hans företag gjorde där.  Till SM för Neptunkryssare i Gävle när Olle Rydman från ÖSS (Örnsköldsviks Segelsällskap)  blev Svensk mästare. Hemmahamn var Ekbergs sommarställe i Bodum utanför Örnsköldsvik.

1970-1976 Dir. Kjell Olsson
Tredje ägare var Kjell Olsson, Olsson & Hörnfeldt AB Örnsköldsvik. Han har bl.a. skrivit
i Amourettes loggbok om premiärturen med sin nya båt 1970 som var en färd Örnsköldsvik-Holmsund-Obbola.

1976.-1981 Staffan Qvist, Örnsköldsvik
Fjärde ägare var Staffan Qvist, BIM AB Örnsköldsvik. Han hade Amourette liggande
i Örnsköldsviks småbåtshamn. Under den tid han var ägare, var han mycket hårt
engagerad i sitt byggföretag. Det innebar att han inte hade så mycket tid att var ute på sjön.  En säsong fick hon ligga kvar på land. Vissa underhålls och renoveringsarbeten gjordes  istället detta år. Eftersom han hade barn, lät han montera pulpit och mantåg samt
dävertar i aktern för en jolle.

1981-1991 Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik
Femte ägare var Gymnastikdirektör Sten Grundberg, Örnsköldsvik. Sten hade Amourette
ofta liggande vid boj utanför sin sommarbostad på Nötbolandet utanför Örnsköldsvik..
Han har berättat många fina minnen från tiden med Amourette, men berättade även om en  alvarlig incident då ett av hans barn ramlade över bord under färd. Det hela slutade tursamt nog lyckligt.

Amourette skadades vintern 88-89 av ett snöras på täckställningen. Skadorna blev ganska
omfattande, bl.a. krossades förarplatsens alla vindrutor och vindruteramar. Det slogs även upp  ett hål i nedgångsluckan till akterruffen. Försäkringsfrågan gick ej att lösa, så Amourette stod oreparerad på land 1989-91.

1991 Göran Sandström Örnsköldsvik.
Hösten 1991 pratade jag med Sten Grundberg i ett annat ärende, jag
passade på att fråga var hans fina gamla motorkryssare hade tagit vägen. Jag hade sett
Amourette några år tidigare, då hon sjösattes, och blivit lite intresserad. Sten berättade hur det var, att hon stog på land och var skadad, dessutom hade han problem med
vinterförvaringen. Sten frågade om jag var intresserad att köpa henne. Och så blev det..
En hel del åtgärder krävdes för att få henne i sjön 1992. Jag startade en renovering som
fortfarande pågår. Jag började med att göra nya vindruteramar med de kvarvarande gamla
”spillrorna” som mall. Jag gjorde även om en gammal reparation i botten.

Under åren har jag förutom årligt underhåll gjort vissa renoveringar och reparationer, med mål att kunna sjösätta varje vår.