Marimba

marimba_15

marimba10

Ägare tom 2015: Gunn och Pertti Koukonen, Saltsjöbaden

Historik:

När vi övertog henne 1969 visste vi bara att det var en Tiedemannbåt
byggd i Finland och att beställaren var dåvarande chefen för AGA Finland. Några år i
Tullingesjön innan hon kom till Saltsjöbaden.
Lite syd om Högböte fick vi plötsligt besök av en familj i jolle från ön bakom oss och det
visade sig vara en av de tidigare ägarna. Hela historiken fram till Tullingesjön blev klar på en gång och vår gäst ville bli varskodd om det blev aktuellt att sälja Marimba.

Sommaren 2003 hittade den ursprungliga beställarens barn bilder på Marimba på Internet och en livlig kontakt uppsstod. Vi har fått kopior på originalhandlingar och  loggböcker liksom bilder från de första åren. Som julklapp kom original överdrag till kuddarna i ruffen.

Under Skärgårdsmässan -07 knackade en besökare på och berättade att han kände igen
båten eftersom den legat i Tullingesjön några år och att han varit bekant med dåvarande ägaren.

Marimba tillhör de ”mindre” dubbelruffade Tiedemannbåtarna med sina 8,5 x 2,5 m i måtten. Likaså avviker helhetsintrycket något från systerbåtarna vilket sannolikt beror på byggande varvets traditioner. Själva skulle vi beskriva det som något smäckrare med både eleganta och proportionerliga linjer. Detta sista omdöme får vi ofta höra från både bekanta och ”främmande” som passerar längs bryggorna. Som vi uppfattat det väcker alla
Tiedemannbåtar uppseende och det är ju ett bra bevis på en lyckad skapelse.

Vi kom att känna Stig Tiedemann en tid efter att Marimba kommit i vår ägo och det visade sig att han kom ihåg ”just den båten”. Eftersom han bodde nära vår båthamn var det ibland naturligt att ta en promenad dit och passera bl.a. Marimba.

 Ägare 1: Marimba byggdes på Vilenius Båtvarv i Borgå, Finland  1956 på beställning av dåvarande
Finska AGA-chefen Henrik Lavonius. Skrovet är genomgående mahogny på ekspant,
däcket origon pine, och det skall ha varit en Ford-motor installerad från början.

Ägare 2.  Olof Hjelt, Helsingfors. Han var en ngt äldre person som råkade i sjönöd i den
Åländska skärgården pga motorhaveri och blev räddad och bogserad till Mariehamn av den
finländska sjöräddningen. Där i hamnen satt paret Hjelt helt uppgivna och ville bara bli av
med båten när

Ägare 3. Ulrik Nilsson, Stockholm, kom i kontakt med dem, köpte båten på stående fot
och fraktade över den till Sverige. En ”ny” Chryslermotor på 150 hk installerades
(konv.Valiantmotor).

Ägare 4.. Kjell Andersson, Hägersten,  1967.

Ägare 5. är fortfarande obekant men båten fanns i Tullingesjön på den tiden.

Ägare 6. Mona o Henry Lundberg,  Saltsjöbaden 1976. Dessa var våra vänner och bekanta
och vi berömde båten från första dagen. Och så blev det så att  Henry och Mona utsåg oss
till nästa ägare för att båten inte skulle gå något ”dåligt öde” till mötes som de uttryckte det. Detta var 1979 och själva skaffade de sig en lite rymligare LM 27 som var lite mera lättskött.

Sedan –76 har Marimba haft Saltsjöbadens Båtklubb som hemmahamn, glatt sina ägare
och väckt beundran för sina vackra linjer. Skrovet är fortfarande praktiskt taget helt tätt och det mesta är original. 1989 gav Chryslermotorn upp (inte helt oväntat) en vecka före
semestern och ersattes av en Volvo AQ 131 som ger samma 17 knops fart som tidigare.

Historiken före ägare 5 var helt obekant tills vi tog natthamn vid en liten skyddande klippö
strax syd Möja en småblåsig kväll sommaren –83. Genast var vi under ”bevakning” från en
stuga på den närmaste ön men vi ansåg oss inte störa någon där. På morgonen när vi skulle ge oss av kom pappa och 2 döttrar över i en liten aktersnurra, presenterade sig och bad om ursäkt för att de inte kommit över tidigare och förklarat sitt intresse.

Det var Ulrik Nilsson, ägare 3, och av honom fick vi hela den tidigare historiken !

(Pertti Koukonen 2002-01-30 )