Längd 9,70 m, bredd 2,70 m
Motor, 4-cyl Volvo Penta TAMD31B 130 hk
Backslag Volvo Penta typ MS3
Bränsletank rostfri 260 l
Vattentank ca 100 l
Marschfart 11-13 knop
Bränsleförbrukning ca 1 liter/ distansminut
9,70 x 2,70 Johannes Olsson, Kungsviken, Orust,1956
Ägare fom 2023: Stefan Iwanovski, Stockholm
Tidigare ägare: 2001-2016
Lars och Anne-Christine Olsson, Hägersten
se även Lars Olssons hemsida för Soraya: www.wemadeit.se/soraya
Beställare och ägare nummer ett, varvsägare J. Walter Berg, Hälsö.
Ägare nummer två byggmästare Lennart Wallenstam, Göteborg.
Ägare nummer tre Werner Karlsten, båten användes sommartid som transportmedel mellan Långedrag och Vrångö, där Karlsten hade ett sommarhus.
Ägare nummer fyra Göran Norlin, Göteborg.
Ägare nummer fem, Lars och Anki Olsson, Stockholm.
Info
Kravellbyggd med bordläggning i mahogny på ek och järnspant.
Var tredje spant är galvaniserat järn. Däck och skarndäck teak, rufftak dukad furu. Förruffen är utrustad med med 2 kojer, dinette, pentry och diskbänk. Förpik med WC och hålltank samt lucka upp till fördäck. Akterruffen har två rymliga kojer och 85 l kylskåp. Lucka till ankarbox och ankarspel på akterdäck. Motorn är centralt placerad under förarplatsens durk.
SORAYA är byggd 1956 av båtbyggare Johannes Olsson, Kungsviken, Orust, som senare blev Malö Yachts. Vi är femte ägare till SORAYA och ägarlängden är väl dokumenterad. Beställare och förste ägare var varvsägare J. Walter Berg, Hälsö, utanför Göteborg. Då ägare till det största träfiskebåts varvet på västkusten, idag heter företaget Berg Propulsion och levererar drivlinor till stora fartyg över hela världen.
SORAYA är 32 fot, byggd i mahogny på ek- och stålspant och med massivt ribbdäck av teak. SORAYA är döpt efter den vackra prinsessa som var gift med shahen av Iran mellan 1951 och 1958. Hon lyckades dock aldrig skänka shahen någon arvinge, så shahen försköt henne och gifte om sig, en mycket tragisk historia i pressen på den tiden.
SORAYA var i ett nedgånget skick, när vi köpte henne i Marstrand 2001 och den påföljande vintern/våren bjöd på en krävande renovering, ca 1500 arbetstimmar lades ned. Sedan dess har vi successivt fortsatt att rusta och utrusta SORAYA, hon är idag både MYS-registrerad och K-märkt.
Lars Olsson förvärvade båten 2001. SORAYA gick då för egen maskin, om än med vissa problem, från Marstrand, via Göta Kanal till sin nya hemmahamn i Stockholm. SORAYA har en omfattande hemsida